מחקר בגובה העיניים
מחקר בגובה העיניים
עובדות ומספרים


מאזינים למורכבות: התרומה של משוב קולי ללמידת מדעים על ידי תלמידים עיוורים
סביבת למידה באמצעות מודלים ממוחשבים הותאמה לצורכי תלמידים עיוורים בעזרת שימוש בקולות. הסביבה המותאמת מאפשרת לעיוורים חקר ולימוד עצמאיים
פרויקט "מאזינים למורכבות" מטפל בצורך מרכזי של אנשים עיוורים: הנגשה של חומרי לימוד בכיתת המדעים. אף שתלמידים עיוורים משולבים במערכת החינוך הציבורית זה שנים רבות, לרוב הם נדחקים מהשתתפות מלאה בשיעורים. זאת מכיוון שרוב חומרי הלימוד הם חזותיים, כלומר מסתמכים על ראייה. במחקר זה, סביבת למידה קיימת המאפשרת חקר באמצעות מודלים ממוחשבים הותאמה לשימושם של עיוורים, על ידי שימוש בצלילים שכל אחד מהם משויך למשתנה במודל. המודל שחקרנו עסק בהתנהגותו של חלקיק גז בתוך מכל סגור, והוספנו לו צלילים שציינו את המשתנים השונים. כך, למשל, ישנם צליל המציין מפגש של החלקיק עם חלקיק אחר וצליל המציין מפגש של החלקיק עם קיר המכל. צלילים אופייניים מציינים גם משתנים כגון מהירות החלקיק וטמפרטורה. סביבת הלמידה המותאמת מאפשרת לאנשים עיוורים לשלוט בתהליך הלמידה שלהם ולאסוף נתונים תוך התנסות במודל והפעלת מרכיביו השונים. יצרנו סרטון קצר, הממחיש את הפעילות עם המודל ״מאזינים למורכבות״: (https://www.youtube.com/watch?v=BQpM-oM7hI8&feature=youtu.be) שאפנו להשיב על כמה שאלות מחקר: (1) מהו השימוש המיטבי במשוב קולי להצגת מידע מדעי מורכב לאנשים עיוורים? (2) האם למידה של תלמידים עיוורים בעזרת מודלים מבוססי קול מצליחה להשתוות ללמידה של תלמידים רואים המשתמשים במודלים חזותיים? (3) האם למידה של תלמידים עיוורים המשתמשים במודלים של "מאזינים למורכבות" טובה יותר מלמידה של תלמידים עיוורים המשתמשים בחומרי למידה סטנדרטיים? פרויקט המחקר הגדיל את הידע על השימוש המיטבי בייצוג קול כדי להנגיש מידע מדעי מורכב לאנשים עיוורים. כמו כן, הוא הגדיל את הידע על השימוש בייצוג קולי כדי לפצות על חוסר בראייה בעבור אנשים עיוורים. ההישגים המרכזיים של הפרויקט הם פיתוח סביבת למידה חדשנית וזולה בעבור תלמידים עיוורים, והבנה טובה יותר של האופן שבו ייצוג קולי יכול לפצות על אובדן של ראייה באנשים עיוורים. כמו כן, המחקר הניב שיטות מחקר חדשניות בעבור מחקרים עתידיים.
תמונות המחקר

