מחקר בגובה העיניים
מחקר בגובה העיניים
עובדות ומספרים


שימוש במציאות מדומה להערכת יכולתם של זקנים לבצע פעילויות יומיומיות
במסגרת המחקר שלנו השוונו את יכולתם של צעירים ומבוגרים לבצע פעילות מורכבת בקניון אמיתי ובקניון מדומה. ממצאי המחקר יכולים להוות בסיס לתכנון עתידי של אימון מטלות מורכבות
ירידה ביכולות פיזיות וקוגניטיביות הקשורה בגיל עשויה להפריע ליכולת להסתגל לדרישות הסביבה והחברה. חשוב לאפיין ולהבין את הדרכים בהן הירידה ביכולות אלו מפחיתה את היכולת של אנשים זקנים לבצע פעילויות יומיומיות כגון קניות בסביבות ומצבים מורכבים כגון קניונים. הבנה שזו יכולה להוות בסיס לפיתוח של התערבות המכוונת למניעת הירידה תלוית הגיל בהשתתפות במטלות יומיומיות מורכבות. במסגרת המחקר הערכנו והשוונו את יכולתם של צעירים ומבוגרים לבצע פעילות מורכבת בקניון אמיתי ובקניון מדומה (סימולציה של קניון). מטרת המחקר הייתה לברר את הפוטנציאל של שימוש בסביבות מדומות כדי להעריך את יכולותיהם של הזקנים לבצע מטלות מורכבות ובעתיד אף להוות בסיס לפיתוח של התערבות המכוונת למניעת הירידה תלוית-הגיל בהשתתפות במטלות יומיומיות מורכבות. במסגרת המחקר, 25 צעירים בגיל ממוצע של כ-26 שנים ו-23 אנשים זקנים הגרים בקהילה בגיל ממוצע של כ-72 שנים השתתפו במחקר. הנבדקים השתתפו בשתי פגישות בנות כשלוש שעות כל אחת, פגישה אחת בסביבת קניון בעולם האמיתי לביצוע מטלת הסידורים המרובים, ופגישה שנייה בסביבה מדומה של קניון, לביצוע מטלה מדומה של סידורים מרובים. במטלה זו נדרשים הנבדקים לבצע מגוון סידורים הקשורים בפעילויות יום-יום מורכבות, כמו למשל קניות תוך התחשבות בסכום קניה קבוע מראש, ואיסוף מידע. בסביבה המדומה ביצעו הנבדקים את המטלה תוך כדי הליכה על הליכון אשר ההולך עליו קובע את קצב ההליכה בהתאם לרצונו, ובעזרת ג'ויסטיק ששימש לניווט. במהלך הביצוע של המטלות ניטרנו את המאפיינים הקוגניטיביים של הביצועים, וכן של מאפייני ההליכה והמאפיינים הפיזיולוגיים (צריכת אנרגיה ודופק). הנבדקים בשתי הקבוצות נהנו מאוד מההתנסות בסביבה המדומה, ללא הבדל בין שתי הקבוצות. הנבדקים הצעירים ביצעו את המטלות טוב יותר מהנבדקים המבוגרים ביחס לכל המדדים שהוערכו. נמצאו קשרים מובהקים בין הביצוע של המטלה בסביבת הקניון האמיתי לבין ביצועה בסביבה המדומה. בנוסף, נמצא כי למטלה בשתי הסביבות דרישות פיזיות נמוכות למשתתפים משתי הקבוצות. תוצאות המחקר מצביעות על הדמיון בין הביצוע של מטלה מורכבת בעולם אמיתי לבין הביצוע שלה בסביבה מדומה. התוצאות תומכות בשימוש בסביבות מדומות מציאותיות המדמות את האתגרים העומדים בפני אנשים כאשר הם מבצעים משימות תפקודיות יומיומיות מורכבות. נראה שיש פוטנציאל עתידי לשימוש בסביבות מדומות כדי לאמן זקנים עם ירידה קוגניטיבית מינימלית לבצע מטלות יומיומיות מורכבות.