מחקר בגובה העיניים
מחקר בגובה העיניים
עובדות ומספרים


שיטות לקבלת החלטות במצבים של חוסר ודאות
במקרים רבים הקושי המרכזי בקבלת החלטות נבונות נובע מחוסר ודאות לגבי העתיד, כאשר החלטות שמתקבלות כעת אינן ניתנות לשינוי מאוחר יותר, או במקרים אחרים, יקרות לשינוי. מטרת המחקר שלנו הייתה להבין טוב יותר בעיות בסיסיות בתחום הנוגעות לשימוש באלגוריתמים
המחקר שלנו עוסק בשיטות לקבלת החלטות במצבים של חוסר ודאות. בהרבה מקרים הקושי המרכזי בקבלת החלטות נבונות נובע מחוסר ודאות לגבי העתיד, כאשר החלטות שמתקבלות כעת אינן ניתנות לשינוי מאוחר יותר, או במקרים אחרים, יקרות לשינוי. דרך מקובלת למידול בעיות כאלה היא באמצעות אלגוריתמים מקוונים וניתוח תחרותי. הרעיון הוא למדוד את איכות ההחלטות של האלגוריתם שלנו (עם המידע שנתון לו בכל צעד) בהשוואה לאלגוריתם יודע-כל שמקבל החלטות אופטימליות בדיעבד. מטרת המחקר שלנו הייתה להבין טוב יותר בעיות בסיסיות בתחום זה. בנוסף, המטרה הייתה להרחיב שיטה כללית מצליחה לתכנון אלגוריתמים מקוונים הידועה כשיטה הפרימאלית-דואלית, שמקורה בתכנון לינארי. שיטה זו משמשת להגדרת האלגוריתם המקוון שמקבל החלטות על סמך המידע הנוכחי, וגם לניתוח איכות ההחלטות של האלגוריתם. המחקר הזה הוא תיאורטי באופיו. הוכחת טיב האלגוריתמים המקוונים נעשית בצורה מתמטית על ידי פיתוח כלים חדשים והוכחת משפטים חדשים בתחום. אחת הבעיות שבהן עסקנו במחקר מכונה בעיית k השרתים. בבעיה זו אנו צריכים לנהל צי של משאיות שירות. בכל רגע נתון מגיעה בקשת שירות ממיקום כלשהו ואנו נדרשים להחליט איזו מן המשאיות תשרת את הבקשה הנוכחית. כמובן שהחלטה זו נעשית מבלי לדעת אילו בקשות שירות נוספות יגיעו בעתיד. המטרה היא לחסוך בזמן/דלק על ידי מזעור המרחק הכולל שעברו המשאיות. למרות התיאור הפשוט, בעיה זו מכלילה בעיות חשובות במדעי המחשב כמו ניהול זיכרון מטמון, וניהול ראשי הקריאה/כתיבה של דיסק. אחת מהתוצאות של מחקר זה היא אלגוריתם חדש לבעיית k השרתים שהביצועים המוכחים שלו טובים בהרבה מהביצועים של כל אלגוריתם קודם שהוצע לבעיה זו. בעיה נוספת שעסקנו בה במחקר זה היא הקשר בין תחום האלגוריתמים המקוונים ותחום הלמידה המקוונת. למידה מקוונת היא תחום מחקר מקביל שגם בו המטרה היא להתמודד עם קבלת החלטות בלתי הפיכות. למרות שהתחומים עוסקים בבעיות דומות, ישנו שוני מהותי בין התחומים בדרך הניתוח והערכת האיכות של האלגוריתמים. בלמידה מקוונת התחרותיות היא ביחס לאוסף אסטרטגיות קבועות הנתונות מראש. במחקר שלנו הצלחנו לגשר על פערים אלו במספר מקרים חשובים. בפרט פיתחנו אלגוריתם מקוון שבעזרת כוונון פרמטרים משיג תוצאות טובות בשני המדדים.