מחקר בגובה העיניים

מחקר בגובה העיניים

מפעל ייחודי של הקרן הלאומית למדע שמטרתו להנגיש את הישגי המחקרים הממומנים על ידה לציבור הרחב.

עובדות ומספרים

< חזרה למחקרים
פרופ' עידית וייס-גל
עבודה סוציאלית
אוניברסיטת תל-אביב
פרופ' ג'וני גל
עבודה סוציאלית
האוניברסיטה העברית, קמפוס הר הצופים
מדעי החברה
תקופת המחקר
2014-2016

מעורבות חברי הסגל בעבודה סוציאלית בעיצוב מדיניות חברתית

על אף חשיבות חברי הסגל בעבודה סוציאלית בתהליך ההכשרה של עובדים סוציאליים, לא ידוע הרבה על מאפייני מעורבות חברי הסגל בעבודה סוציאלית בתהליכי עיצוב המדיניות. מחקר זה בוחן מאפיינים אלה ואת הגורמים להם

נכתב ע''י עידית וייס-גל, 15 אוק 2016

אחת המטרות של מקצוע העבודה הסוציאלית היא לקדם מדיניות חברתית שתוכל להתמודד טוב יותר עם בעיות וצרכים חברתיים. בתי הספר לעבודה סוציאלית אמונים על הכנת עובדים סוציאליים לקראת תפקיד זה ומבקשים ללמדם כיצד להשפיע על מדיניות חברתית כדי שזו תהיה הולמת ומתאימה יותר. הלכה למעשה, יש מעט מאוד ידע על מאפייני מעורבותם של חברי הסגל בעבודה סוציאלית בתהליכי עיצוב המדיניות, על אף שאלה סוכני סוציאליזציה עיקריים בתהליך ההכשרה של עובדים סוציאליים. חברי הסגל בעבודה סוציאלית גם מצופים על פי ערכי המקצוע להיות מעורבים בתהליכי עיצובה של המדיניות החברתית. למחקר שערכנו שתי מטרות: 1. לבחון את מאפייני מעורבותם של חברי סגל בעבודה סוציאלית בתהליכי עיצוב המדיניות החברתית (רמת מעורבות, תחומים, אסטרטגיות פעולה, שלבי מדיניות), ואת ההבדלים בינם לבין חברי סגל ממקצועות אחרים (סיעוד, ריפוי בעיסוק וחינוך) מבחינת מאפיינים אלה; 2. לבחון מהם הגורמים הקשורים למידת המעורבות בתהליכי עיצוב המדיניות. המחקר התבסס על שאלונים שהופצו לכל חברי הסגל המועסקים באוניברסיטאות ובמכללות בבתי הספר לעבודה סוציאלית, סיעוד, חינוך וריפוי בעיסוק. השאלון כלל סדרה ארוכה של שאלות שבחנו, בין היתר, את: מידת המעורבות בפעולות שונות לעיצוב מדיניות (כגון, השתתפות בוועדות שקובעות מדיניות); התפיסה לגבי התפקיד החברתי של האקדמיה; התפיסה לגבי מטרות פעילותם האקדמית; תחושת המסוגלות להשפיע על מדיניות; מידת התמיכה לעסוק בעיצוב מדיניות מצד המוסד האקדמי. 331 חברי סגל השתתפו במחקר: 143 מעבודה סוציאלית (השיבו 57% מכלל מי שהופץ לו השאלון), 117 מחינוך (השיבו 26% מכלל מי שהופץ לו השאלון), 71 ממקצועות הבריאות: סיעוד וריפוי בעיסוק (השיבו 45% מכלל מי שהופץ לו השאלון). המחקר גם כלל ראיונות עומק עם 24 חברי סגל שדיווחו שהם מעורבים בתהליכי מדיניות, וזאת כדי להבין טוב יותר את המאפיינים של מעורבות זו והגורמים לה. מהמחקר עלה כי חברי הסגל בעבודה סוציאלית מעורבים בתהליכי עיצוב המדיניות במידה שניתן להעריכה כבינונית-נמוכה. יחד עם זאת נמצא כי הם מעורבים בתהליכים אלה יותר מעמיתיהם ממקצועות החינוך והבריאות. חברי הסגל בעבודה סוציאלית גם מייחסים חשיבות רבה יותר לתפקיד החברתי של האקדמיה וגם לתפקיד שלהם עצמם בהשפעה על מדיניות חברתית. כמו כן הם חשים שהם מקבלים תמיכה רבה יותר מהמוסד האקדמי לעסוק בהשפעה על הליכי עיצוב המדיניות. ניכר כי המחויבות הייחודית של מקצוע העבודה הסוציאלית להשפעה על המדיניות החברתית באה לידי ביטוי במעורבות ובתפיסות של חברי הסגל בעבודה סוציאלית. הגורמים שנמצאו קשורים למידת המעורבות היו בעיקר מניעים פנימיים. חברי סגל שתמכו יותר בתפקיד החברתי של האקדמיה ובתפקידה להשפיע על מדיניות ושחשו שיש להם יותר משאבים הנחוצים כדי להשתתף בתהליכי עיצוב המדיניות היו גם אלה שבפועל לקחו יותר חלק בתהליכים אלה.

פורסם בתאריך - 16-יולי-2019 - התכנים נכונים ליום הפרסום

מילות מפתח

social policy
חינוך
חינוך
education
education
education
Education
אקדמיה
academia
social work
עבודה סוציאלית
ריפוי בעיסוק
סיעוד
מדיניות חברתית
חברי סגל
occupational therapy
nursing
faculty
פורסם בתאריך - 16-יולי-2019 - התכנים נכונים ליום הפרסום