מחקר בגובה העיניים
מחקר בגובה העיניים
עובדות ומספרים


לקויות שפה בקרב ילדים מרקע סוציו-כלכלי נמוך
ניצני אוריינות והתפתחות השפה – הן דו-לשונית והן חד-לשונית – בקרב ילדים מרקע סוציו-כלכלי נמוך קריטיים להצלחה אקדמית ולאינטגרציה במסגרת בית הספר. הבנת הפערים בהתפתחות הזו, שבה מתמקד המחקר, יכולה לשמש לשיפור הערכה של ילדים דו-לשוניים מרקע זה
המטרה העיקרית של מחקר זה הייתה לזהות סימנים של לקות שפה מחד, ומנבאים של הצלחה אקדמית, מאידך, בקרב ילדים מרקע סוציו-כלכלי נמוך משתי קבוצות: ילדים דו-לשוניים דוברי רוסית-עברית וילדים מרקע דובר אמהרית. התפתחות השפה (הן דו-לשונית והן חד-לשונית) וניצני אוריינות בקרב ילדים מרקע סוציו-אקונומי נמוך קריטיים להצלחה אקדמית ולאינטגרציה במסגרת בית הספר. הבנת הפערים יכולה לשמש לשיפור הערכה של ילדים דו לשוניים מרקע זה. ההתמקדות ברקע סוציו-כלכלי הנמוך נועדה לגשר על הפער המחקרי בנוגע לשפתם של ילדים דו-לשוניים (גיל 6) בישראל, שעד כה עסקה כמעט אך ורק בילדים מרקע סוציו-אקונומי בינוני עד בינוני-גבוה. ארבע תוצאות עיקריות נצפו: (1) ילדים ממשפחות דוברות אמהרית (מרקע אתיופי) מראים כישורים לשוניים כשל ילדים חד-לשוניים ממיצב דומה, בעוד ילדים ממשפחות דוברות רוסית מראים פרופיל שונה עם כישורים שונים, לעיתים נמוכים מעמיתיהם; (2) הכישורים הלקסיקליים (אוצר מילים) של ילדים דו-לשוניים התגלו כרגישים הן לגיל החשיפה לשפת בית הספר (עברית) והן למידת הדומיננטיות של השפות המדוברות; (3) הכישורים הנרטיביים מבדילים בין ילדים דו-לשוניים עם התפתחות תקינה לאלו עם לקות שפה, במיוחד כאשר מתמקדים בקשרים סיבתיים בין חלקי הסיפור וכינויי גוף של הדמויות; (4) ההבחנה בין ילדים דו-לשוניים מרקע סוציו-אקונומי נמוך וגבוה נצפתה במחקר זה בעיקר במדדים אורייניים כדוגמת ידיעת האותיות, ופחות עבור ידע לקסיקלי או מיומנויות נרטיביות.