מחקר בגובה העיניים

מחקר בגובה העיניים

מפעל ייחודי של הקרן הלאומית למדע שמטרתו להנגיש את הישגי המחקרים הממומנים על ידה לציבור הרחב.

עובדות ומספרים

< חזרה למחקרים
פרופ' רועי מוכמל
פסיכולוגיה
אוניברסיטת תל-אביב
מדעי החברה
תקופת המחקר
2013-2017

כיצד פעולות והשלכותיהן החושיות מיוצגות במוח האנושי

הקשר בין פקודות עצביות מוטוריות לבין ההשלכות החושיות הרצויות בעולם הוא לא אחד לאחד. כך למשל, לחיצה על כפתור אתחול יכולה לנבוע מרצון להדליק או לכבות מחשב. המחקר שלנו הראה בין היתר כיצד הבנת הקשר הזה יכולה לתרום לשיפור יכולות למידה מוטוריות

נכתב ע''י רועי מוכמל, 15 אוק 2018

על מנת להשיג מטרה רצויה בעולם ניתן לבצע מגוון פעולות. למשל, לצורך הדלקת האור בחדר, ניתן ללחוץ על המתג ביד ימין או ביד שמאל, או אפילו עם המרפק, במקרה ושתי הידיים תפוסות. כמו כן, פעולות מוטוריות זהות יכולות לבטא מטרות רצויות שונות. למשל, לחיצה על כפתור אתחול יכולה לנבוע מרצון להדליק או לכבות מחשב. אם כן, הקשר בין פקודות עצביות מוטוריות לבין ההשלכות החושיות הרצויות בעולם הוא לא אחד לאחד. אתגר מרכזי של מערכת העצבים הוא ללמוד את הקשר המורכב הזה ואת התלות שלו בהקשר סביבתי על מנת לייצר התנהגות אופטימלית. מעבר לכך, שינויים חושיים דומים יכולים לנבוע משינוי בעולם או מתנועה שלנו ביחס לעולם. למשל, קלט ראייתי של תנועה של מכונית יכול לנבוע מתזוזה של המכונית יחסית אלי או תנועה שלי יחסית למכונית. כיצד אנו יודעים להבדיל בין השניים? להבנה מעמיקה של הייצוג העצבי של הקשר בין פעולות מוטוריות וקלט חושי יש השלכות חשובות להבנה של תהליכי למידה באנשים בריאים, שיקום בחולים, ופתולוגיות הקשורות להבחנה בין עצמי לאחר. במחקר הנוכחי השתמשנו במדדים התנהגותיים ושיטות הדמיה לא פולשניות בבני אדם על מנת לבדוק כיצד קלט חושי כמו ראייה, מגע או תחושת מיקום במרחב משפיע על תהליכי למידה של פעולות מוטוריות ומה המנגנון העצבי העומד מאחוריהם. פיתחנו מערך ניסויי המערב מציאות מדומה שאיפשר לנו לעשות מניפולציות של קלט חושי והקשר בינו לבין תנועות אמיתיות שנבדקים ביצעו. מצאנו, בין היתר, שבזמן אימון בביצוע רצף תנועות אצבע, מניפולציה בפידבק הראייתי (גודל כף היד הנצפית) יכולה לשפר למידה. כמו כן מצאנו שהיפוך של קלט חזותי (אימון ביד ימין תוך קבלת פידבק כאילו יד שמאל היא זו שמתאמנת) גרם לשיפור משמעותי בביצועים של יד שמאל למרות שזאת לא זזה בזמן האימון. כמו כן, על ידי שימוש בהדמיה מוחית מצאנו אזורים מסוימים במוח המעורבים בתהליכי הלמידה. מחקרי המשך יאפשרו פיתוח של שיטות אימון ולמידה אופטימליות.

פורסם בתאריך - 14-יולי-2019 - התכנים נכונים ליום הפרסום

מילות מפתח

functional MRI
EEG
perception
Action
Mirror neurons
Agency
פורסם בתאריך - 14-יולי-2019 - התכנים נכונים ליום הפרסום