מחקר בגובה העיניים
מחקר בגובה העיניים
עובדות ומספרים


חשיבותן של יכולות מטא-קוגניטיביות גבוהות בקריאה בשפה זרה
הבנת הנקרא נשענת בין היתר על מודעותו של הקורא לרמת ההבנה שלו בכל רגע נתון במהלך הקריאה. קוראים מיומנים מקצים כך זמן ומשאבים לאותם חלקים בטקסט שרמת ההבנה שלהם לגביהם פחותה. ממצאי המחקר מראים כי יכולתו של אדם להתבונן בתהליכי החשיבה והלמידה שלו עצמו חשובה גם לקריאה בשפה זרה, בדומה לתפקידה בשפת האם
אנגלית, כשפה בינלאומית, היא הכרחית לתפקוד בחברה המודרנית ולכן נלמדת כשפה זרה בעולם כולו וגם בישראל. סטודנטים במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל נדרשים להגיע ליכולות גבוהות של הבנת הנקרא באנגלית. הבנת הנקרא היא יכולת מורכבת, הנשענת הן על מנגנוני שפה וקריאה בסיסיים והן על יכולות מטא-קוגניטיביות ״גבוהות״ של חשיבה מסדר גבוה – יכולתו של אדם להתבונן בתהליכי החשיבה והלמידה שלו עצמו. היבט אחד של יכולות קוגנטיבית ״גבוהה״ וחשיבה מסדר גבוה הוא יכולת הכיול של הקורא – כלומר, מודעותו לרמת ההבנה שלו בכל רגע נתון במהלך הקריאה. קוראים מיומנים, שרמת הכיול שלהם גבוהה, מווסתים את תהליך הלמידה שלהם, כך שהם מקצים זמן ומשאבים באופן מותאם לאותם חלקים בטקסט שרמת ההבנה שלהם לגביהם פחותה. חשיבות הכיול הודגמה בספרות המחקרית הקיימת באופן כמעט בלעדי לגבי קריאה בשפת האם, וחסר מחקר הבודק את תרומת הכיול להבנת הנקרא בשפה זרה. המחקר הנוכחי התמקד ביכולות הכיול של קוראים מיומנים, סטודנטים, בתהליך הבנת טקסטים בשפת אמם וכן באנגלית, אשר נלמדה כשפה זרה. ממצאי המחקר תומכים בחשיבותן של יכולות מטא-קוגניטיביות מסדר גבוה גם לקריאה בשפה זרה, בדומה לתפקידן בשפת האם. בנוסף, מצאנו כי ישנה יכולת העברה של יכולות הכיול משפה לשפה: קוראים אשר הפגינו יכולת כיול טובה בעת קריאה בשפת האם, נטו להפגין יכולת כיול גבוהה גם בעת קריאה בשפה זרה. לבסוף, מצאנו כי השתתפות במספר מפגשי אימון שבהם ניתן לסטודנטים משוב על יכולות הכיול שלהם הייתה דרך יעילה לשפר את יכולות הכיול של סטודנטים בשפה האנגלית, ממצא שהוא בעל השלכות רבות חשיבות לפרקטיקות של הוראה וקידום יכולות בשפה זרה.