מחקר בגובה העיניים

מחקר בגובה העיניים

מפעל ייחודי של הקרן הלאומית למדע שמטרתו להנגיש את הישגי המחקרים הממומנים על ידה לציבור הרחב.

עובדות ומספרים

< חזרה למחקרים
ד"ר נורית טל-אור
חוג לתקשורת
אוניברסיטת חיפה
מדעי החברה
תקופת המחקר
2010-2014

ההשפעות של צפייה משותפת בטלוויזיה

המחקר הנוכחי בדק האם השותפים לצפייה בטלוויזיה משפיעים על תהליכי הזדהות עם דמויות והיסחפות לעלילה ובאמצעותם גם על עמדותיו של הצופה

נכתב ע''י נורית טל-אור, 15 אוק 2015

צפייה בטלוויזיה מתרחשת לעתים קרובות בחברת אנשים אחרים. למרות זאת, רוב המחקרים שבדקו השפעה של צפייה משותפת התמקדו בילדים הצופים עם הוריהם ולא בצופים בוגרים. מחקרים אלה הצביעו על השפעות חיוביות, כגון הנאה רבה יותר מצפייה משותפת, וכן על השפעות שליליות כגון עמדות חיוביות כלפי אלימות בקרב ילדים הצופים בטלוויזיה עם הוריהם. בניגוד לרוב המחקרים שנערכו עד כה באשר להשפעות הצפייה בטלוויזיה בקרב מבוגרים, מחקר זה בדק את השפעת התכנים על הנבדקים תוך התייחסות להשפעה של צפייה לבד או ביחד עם אחרים. המחקר הנוכחי בדק האם הצופים השותפים משפיעים על תהליכי הזדהות עם דמויות והיסחפות לעלילה ובאמצעותם גם על עמדותיו של הצופה. בסדרת הניסויים שנערכו במסגרת המחקר נמצא בין השאר כי אנשים מזדהים יותר עם דמויות ונסחפים יותר לעלילה בחברת צופה שותף נלהב. כמו כן נמצא כי צפייה בסרט פעולה עם גבר, לעומת אישה, הגבירה הזדהות עם דמות הגיבור הגברית בסרט והגבירה היסחפות לעלילה. צפייה עם גבר או אישה השפיעה גם באופן עקיף על המידה שבה נבדקים שצפו בסרט שהסתיים בסצנת אונס הביעו עמדות שתומכות במיתוס האונס (האשמת הקורבן). בנוסף, צפייה של נבדקים יהודים ישראלים בסרט העוסק בסכסוך הישראלי-פלסטיני עם צופה שותף ערבי ישראלי – לעומת צופה שותף יהודי ישראלי – הובילה לעמדות מתונות יותר לגבי הסכסוך ועמדות חיוביות יותר כלפי ערבים מעזה.

פורסם בתאריך - 25-פברואר-2019 - התכנים נכונים ליום הפרסום

מילות מפתח

Co-Viewing
Transportation
Attitude Change
שינוי עמדות
identification
media psychology
social psychology
צפייה משותפת
היסחפות
הזדהות
פסיכולוגיה של המדיה
פסיכולוגיה חברתית
פורסם בתאריך - 25-פברואר-2019 - התכנים נכונים ליום הפרסום