מחקר בגובה העיניים

מחקר בגובה העיניים

מפעל ייחודי של הקרן הלאומית למדע שמטרתו להנגיש את הישגי המחקרים הממונים על ידה לציבור הרחב.

עובדות ומספרים

< חזרה למחקרים
פרופ' ענת ירדן
הוראת המדעים
מכון ויצמן למדע
מדעי החברה
תקופת המחקר
2014-2017

פיתוח יכולות כתיבה מדעית בקרב תלמידי תיכון

בעבודת מחקר זו התמקדנו בפיתוח יכולותיהם של תלמידי ביולוגיה תיכון לקרוא ולכתוב מדע. לשם כך פיתחנו סביבת למידה שמשמשת מדריך לכתיבה מדעית

נכתב ע''י ירדן ענת, 15 אוק 2017

פיתוח אוריינות מדעית היא אחת מהמטרות של לימוד מדע בבתי הספר בארץ ובעולם. אוריינות במובנה הבסיסי משמעותה יכולת קריאה וכתיבה. במובן הרחב יותר, אוריינות כוללת שליטה במגוון יכולות תקשורת הנחוצות לתפקודו של אזרח בחברה, ובכלל זה הבנת הנקרא, הבעה בכתב ובעל פה. אוריינות מדעית משמעותה היכולת להשתמש בידע ובמושגים מדעיים על מנת להבין ולקבל החלטות הנוגעות לטבע הסובב אותנו, לזהות שאלות מדעיות, להשתמש בראיות, להסיק מסקנות ולהשתמש בהן לצרכי תקשורת. יכולותיהם של תלמידים לקרוא ולכתוב מגוונת, ובקרב תלמידים רבים מתגלים קשיים בקריאה וכתיבה גם בכיתות העליונות של בית הספר התיכון. תלמידים הבוחרים ללמוד ביולוגיה בהיקף של 5 יחידות לימוד בתיכון מתבקשים לבצע עבודת חקר (המכונה ביוחקר) ולסכם אותה בעבודה כתובה הבנויה בדומה למאמר מחקר מדעי, כחלק מהדרישות של בחינת הבגרות. כך שמעבר לקשיים בהבעה בכתב באופן כללי, תלמידי ביולוגיה מתבקשים לכתוב עבודת חקר מדעית שלה כללים ומבנה ייחודיים הגורמים לקשיים נוספים בקרב התלמידים. בעבודת מחקר זו התמקדנו בפיתוח יכולותיהם של תלמידי ביולוגיה בתיכון לקרוא ולכתוב מדע. השתמשנו במאמרי מחקר, שעובדו לרמת ההבנה של תלמידי ביולוגיה בתיכון, כמודל לכתיבה מדעית המקובלת בקרב מדענים המדווחים על עבודות המחקר שלהם לקהילה המדעית. לשם כך פיתחנו סביבת למידה הנקראת "מכ"ם לביוחקר" - מדריך לכתיבה מדעית של עבודת הביוחקר. בסביבה מתוקשבת זו התלמידים לומדים את עקרונות הכתיבה המדעית באמצעות פעילויות אינטראקטיביות המבוססות על מאמרי מחקר מעובדים, והם מיישמים את העקרונות האלו בכתיבת עבודות הביוחקר שלהם. את תהליך הפיתוח ליוו מורים מנוסים לביולוגיה אשר גם התנסו בשימוש בסביבה בעצמם ועם תלמידיהם, ונתנו משוב מתמשך לתהליך הפיתוח. סביבת הלמידה כיום נמצאת במערכת ניהול למידה, מוודל (Moodle), המאפשרת למורים מעקב אחר תהליך הכתיבה של התלמידים והתאמה של עזרים המתאימים ליכולות הכתיבה של תלמידים שונים בכיתתם. בעבודה זו הראנו לראשונה שמאמר מחקר מעובד יכול לשמש מודל לכתיבה מדעית בתיכון. השימוש במאמר מחקר מעובד מאפשר למורים להדגים לתלמידים גם את המבנה של המאמר וגם את השימוש בשפה המדעית המקובלת במדע, כמו למשל הבעת ספק על ממצאי המחקר (מה יכולה להיות הסיבה שהממצאים אינם תואמים את השערת המחקר הראשונית?), הבעת הסתייגות מממצאי המחקר (מדוע הממצאים שהתקבלו אינם מתאימים לממצאים שקיבלו תלמידים אחרים בכיתה?), ועוד. תהליך הכתיבה המדעית של עבודת הביוחקר התבצע עד כה בין מורה לתלמידיו והיווה קושי אמיתי למורים, שלחלקם תואר ראשון, ולכן לרוב לא התנסו בעצמם בכתיבה מדעית. סביבת הלמידה שפותחה במסגרת מחקר זה מאפשרת להרחיב את הגורמים המשתתפים בתהליך הכתיבה מעבר לדו-שיח בין המורה לתלמידיו על ידי הוספת סביבה טכנולוגית המספקת קרקע פורייה לכתיבה משמעותית של עבודות חקר.

פורסם בתאריך - 20-דצמבר-2018 - התכנים נכונים ליום הפרסום

מילות מפתח

Science communication
Inquiry
Reading scientific texts
High school biology
Scientific writing