מחקר בגובה העיניים
מחקר בגובה העיניים
עובדות ומספרים


כיצד לא כדאי לבחור תחום לימודים ומקצוע
ההתלבטות לגבי בחירת תחום לימודים ומקצוע נתפסת לעתים כחוויה מלחיצה ואף מעוררת חרדה. המחקר שלנו מראה כי חשוב להקנות לצעירים טכניקות להימנעות מאסטרטגיות לא פרודוקטיביות לבחירה ולא רק להתמקד בהעצמה של דרכי התמודדות פרודוקטיביות
תהליך קבלת ההחלטה בבחירת תחום לימודים ומקצוע הוא תהליך מורכב ומאתגר אשר רבים חווים קושי בהתמודדות אתו. ההתלבטות לגבי בחירת תחום לימודים ומקצוע נתפסת לעתים כחוויה מלחיצה שאף עלולה לעורר חרדה בקרב צעירים רבים. לכן, היכולת להתמודד עם קשיים אלה מהווה מרכיב חשוב בתהליך הבחירה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לפתח מודל תיאורטי ושאלון לסיווג ואבחון אסטרטגיות בהן נוקטים צעירים על מנת להתמודד עם קשייהם בבחירת תחום לימודים ומקצוע. כמו כן, המחקר ביקש לבחון את יעילותן היחסית של דרכי ההתמודדות השונות. המודל שפיתחנו מורכב מ-14 אסטרטגיות התמודדות ספציפיות המייצגות שלושה סגנונות ראשיים: דרכי התמודדות פרודוקטיביות, דרכי התמודדות של פנייה לעזרה ודרכי התמודדות לא פרודוקטיביות. המושגים העיקריים של המודל התבססו על תיאוריות התמודדות עם לחץ והם הותאמו להקשר של בחירת תחום לימודים ומקצוע. המודל נבחן באופן אמפירי ותוקף בסדרה של מחקרים תוך שימוש במדגמים של 6041 צעירים ישראלים ואמריקאים המתלבטים לגבי עתידם המקצועי. כמו כן, בחנו את יעילותן של דרכי התמודדות כפי שהן נתפסות על ידי צעירים המתלבטים בבחירת תחום לימודים ומקצוע ובעיני יועצים מומחים בבחירת מקצוע. התוצאות הראו שהצעירים מודעים לגבי אילו דרכי התמודדות הן יעילות ואילו פחות, מסקנה המתבססת על הדמיון בתפיסות שלהם ושל היועצים התעסוקתיים. כמו כן, נמצא כי הצעירים דיווחו על שימוש בדרכי התמודדות לא פרודוקטיביות אף שהיו מודעים לחוסר יעילותן. לבסוף, במחקר אורך שערכנו בקרב 251 תלמידים במכינה קדם-אקדמית בחנו אילו אסטרטגיות התמודדות מנבאות טוב יותר מאחרות את הירידה בקשיים בבחירת תחום לימודים ומקצוע ואת ההתקדמות לקראת קבלת ההחלטה. התוצאות העלו שרק השימוש בדרכי התמודדות לא פרודוקטיביות מנבא מידה גבוהה יותר של קשיים בבחירת תחום לימודים ומקצוע. ממצא זה מדגיש את החשיבות של מתן כלים או הקניית טכניקות המכוונת להפחתת שימוש באסטרטגיות לא פרודוקטיביות לצעירים המתלבטים בבחירת תחום לימודים ומקצוע, ולא רק התמקדות בעידוד והעצמה של דרכי התמודדות פרודוקטיביות. התרומה התיאורטית של המחקר מתבטאת בהצגת מודל חדש ומקיף ובנייתו של כלי מהימן ותקף לסיווג ואבחון דרכי התמודדות עם קשיים בבחירת תחום לימודים ומקצוע. מעבר לכך, למחקר תרומה יישומית לייעוץ; אבחון דפוסי ההתמודדות של המתלבטים יכול לספק ליועצים בבחירת מקצוע וליועצים חינוכיים מידע שבו הם יכולים להיעזר על מנת לעזור לצעירים להתמודד באופן יעיל יותר עם הקשיים בתהליך הבחירה. בנוסף, היועצים יכולים להיעזר במודל על מנת למדוד ולבחון את היעילות של ייעוץ אישי ו/או ייעוץ קבוצתי. בפרט, באמצעות המודל ניתן להעריך האם ייעוץ אישי או קבוצתי מצליח להפחית את מידת השימוש בדרכי התמודדות לא פרודוקטיביות ו/או להגביר את השימוש בדרכי התמודדות פרודוקטיביות.