מחקר בגובה העיניים
מחקר בגובה העיניים
עובדות ומספרים


כיצד השפעות חברתיות מעצבות החלטות לקוחות לאמץ ולנטוש מוצרים
במסגרת המחקר שלנו בחנו את המידה שבה אימוץ או נטישה של מוצר על ידי אנשים שעמם נמצא לקוח בקשר משפיעה על החלטתו לאמץ או לנטוש את אותו המוצר
בעשורים האחרונים, שני תהליכים מנוגדים – אימוץ מוצרים ונטישתם על ידי לקוחות – נחקרו בהרחבה אך בנפרד זה מזה בספרות השיווקית. בשני זרמי המחקר הנפרדים הללו נמצא והודגם התפקיד החשוב שממלאות השפעות חברתיות על מהירות ואופי קבלת החלטות הלקוח. מחקרים קיימים בוחנים את ההשפעה החברתית של לקוחות שאימצו מוצר או שירות על החלטות של לקוחות אחרים שעמם הם מקושרים לאמץ את אותו המוצר או שירות, וכך גם לגבי השפעתם של לקוחות שנטשו מוצרים על החלטות נטישה של לקוחות שעמם הם בקשר. עם זאת, תהליכי האימוץ והנטישה של מוצרים אינם בלתי תלויים במציאות. באוכלוסיית לקוחות נתונה אשר לה מוצע מוצר או שירות, שני סוגי ההחלטות מתרחשים בו זמנית החל מיום השקת המוצר או השירות. לכן, מאמצים פוטנציאליים, וכן נוטשים פוטנציאליים, צפויים להיחשף הן לאימוצים והן לנטישות בסביבתם החברתית. במסגרת המחקר שלנו בחנו באופן אמפירי השפעות חברתיות בשני התהליכים המנוגדים: אימוץ מוצר ונטישתו. כלומר, בחנו את המידה שבה אימוץ או נטישה של המוצר על ידי אנשים שעמם הלקוח בקשר משפיעה הן על החלטת האימוץ של הלקוח והן על החלטת הנטישה של הלקוח עבור אותו מוצר. כדי לבצע את המחקר השתמשנו בכלים סטטיסטיים מתקדמים ובשני מסדי נתונים ייחודיים: מסד הנתונים הראשון מתעד את נתוני התקשורת הסלולרית בקרב אוכלוסיית לקוחות פרטיים, ומסד הנתונים השני כולל את מועדי האימוץ והנטישה של מוצר סלולרי שהוצע ללקוחות אלו. התוצאות מספקות עדויות אמפיריות חזקות להשערות המחקר לפיהן השפעות חברתיות משחקות תפקיד חשוב בהחלטות של לקוחות לאמץ ולנטוש מוצרים. התוצאות גם מתעדות דינמיקה מעניינת של השפעות אלו לאורך זמן ועל פני רשתות חברתיות. בעידן הנוכחי של קישוריות גבוהה בקרב לקוחות ונתח הולך וגדל של שירותים ומוצרים דיגיטליים במשק, תוצאות אלה מספקות תובנות רבות ערך לחוקרי ומנהלי שיווק.