מחקר בגובה העיניים

מחקר בגובה העיניים

מפעל ייחודי של הקרן הלאומית למדע שמטרתו להנגיש את הישגי המחקרים הממומנים על ידה לציבור הרחב.

עובדות ומספרים

< חזרה למחקרים
ד"ר קרן איל
בית ספר סמי עופר לתקשורת
המרכז הבינתחומי הרצליה
ד"ר טלי תאני-הררי
ביה"ס למנהל עסקים
המרכז האקדמי פרס
מדעי החברה
תקופת המחקר
2013-2015

השפעת פרסומות מזון על דימוי הגוף של צעירים

ידוע שאמצעי התקשורת מקדמים מוצרי מזון לא בריאים ובמקביל מקדמים את "אידיאל הרזון". מחקר זה בחן את ההשפעות של חשיפה לפרסומות מזון המציגות סוגי מזון שונים ומבני גוף שונים על דימוי הגוף של צעירים

נכתב ע''י קרן איל, 15 אוק 2016

בשנים האחרונות ניכרת דאגה גוברת בעולם מתפקידם של אמצעי התקשורת בעיצוב דימוי הגוף של קהלים בכלל וקהלים צעירים בפרט. מחקרים מצאו שאמצעי התקשורת מקדמים מוצרי מזון והרגלי אכילה שאינם בריאים ובמקביל מקדמים את אידיאל הרזון, כלומר, את קישורו של מבנה גוף רזה במיוחד עם היבטים חיוביים כגון הצלחה, פופולריות ומשיכה. חשיפה לתוכן המציג את אידיאל הרזון נמצאה קשורה לדימוי גוף נמוך ודימוי עצמי שלילי יותר. מסרים סותרים שכיחים בעיקר בפרסומות המזון אשר מציגות זה לצד זה מוצרי מזון משמינים ודמויות רזות במיוחד. מסרים מורכבים אלה עלולים לאתגר במיוחד את בני הנוער אשר חווים שינויים התפתחותיים בתחומים הרגשיים, חברתיים, קוגניטיביים ופיזיים ואשר מוטרדים מאוד מדימוי הגוף. המחקר כלל ניסוי שבחן את ההשפעות של חשיפה לפרסומות מזון המאופיינות בהתאמה משתנה (גבוהה לעומת נמוכה) בין סוג מוצר המזון המקודם (מוצר משמין לעומת דיאטטי) לבין מבנה גוף הדמות בפרסומת (דמות רזה לעומת ממוצעת). פרסומות פיקטיביות אשר עוצבו באופן מקצועי במיוחד עבור המחקר הנוכחי הוטמעו בתוך אתר אינטרנט פיקטיבי שיועד לצעירים. לצד הניסוי נערכו ראיונות עומק עם בני נוער על מנת לשפוך אור על התגובות הקוגניטיביות והרגשיות שלהם לפרסומות המזון, תוך מתן במה לרעיונותיהם ולשפתם של הצעירים. ממצאי המחקר מלמדים כי חשיפה למבנה גוף רזה בפרסומות מזון מובילה לדאגה בנוגע לגוף בהשוואה לחשיפה לפרסומות ללא דמויות כלל ולפרסומות בהן יש דמויות בעלות מבנה גוף ממוצע. נראה כי החשיפה לדמות שאינה רזה באמצעי התקשורת קשורה לתחושות לא נעימות בקרב בני הנוער, ככל הנראה מכיוון שייצוגים אלה נדירים שם מאוד. חשיפה למוצר מזון דיאטטי בפרסומות הובילה להפחתה בדאגה בנוגע לגוף ולתפיסת מסוגלות עצמית גבוהה יותר בנוגע לגוף לעומת חשיפה לפרסומת עם מוצר משמין. מעניין כי הימצאותו של מוצר מזון דיאטטי (לעומת משמין) בפרסומת די בה להשפיע על רגשותיהם של הצעירים. בניגוד לציפיות, מידת ההתאמה בין מבנה הגוף של הדמויות לבין סוג המוצר בפרסומת לא השפיעה באופן משמעותי על בני הנוער. נראה כי אידיאל הרזון הבולט בפרסומות הופנם על ידי בני הנוער, ולכן מצפים הצעירים כי הדמויות בפרסומות יהיו רזות ואטרקטיביות ואינם מופתעים כשדמויות אלו מוצגות לצד מוצרי מזון משמינים. הספקנות של בני הנוער כלפי פרסומות, כפי שעולה מראיונות העומק, יכולה להסביר את הקבלה שלהם ואף את הציפייה שלהם לייצוגים אלה בתקשורת.

פורסם בתאריך - 25-פברואר-2019 - התכנים נכונים ליום הפרסום

מילות מפתח

Adolescents
adolescents
פרסומות מזון
דימוי גוף
בני נוער
אידיאל הרזון
food advertising
body image
thin ideal
פורסם בתאריך - 25-פברואר-2019 - התכנים נכונים ליום הפרסום