מחקר בגובה העיניים

מחקר בגובה העיניים

מפעל ייחודי של הקרן הלאומית למדע שמטרתו להנגיש את הישגי המחקרים הממומנים על ידה לציבור הרחב.

עובדות ומספרים

< חזרה למחקרים
פרופ' מרדכי בן-ארי
המחלקה להוראת המדעים
מכון ויצמן למדע
מדעי החברה
תקופת המחקר
2013-2016

השפעת פעילויות ברובוטיקה על עמדות של תלמידים ביחס למקצועות מדעיים וטכנולוגיים

הצעירים בימינו נמנעים מללמוד מקצועות מדעיים-טכנולוגיים, בין היתר מחשש שהם משעממים וקשים כאחד. מחקר זה בוחן אם פעילויות ברובוטיקה מעודדות בקרב תלמידים לימוד מקצועות אלה ובודק מה דעתם של המורים בסוגיה זו

נכתב ע''י מרדכי בן-ארי, 15 אוק 2016

הצעירים בימינו נמנעים מללמוד מקצועות מדעיים-טכנולוגיים (מו"ט), בין היתר בשל תחושתם שהמקצועות הללו משעממים וקשים וחששם שדרושה השקעה רבה מדי כדי להצליח בהם. העתודה המדעית הטכנולוגית (עמ"ט) היא מסגרת בה לומדים מדעי המחשב, רובוטיקה והגנת מחשבים ("סייבר"). קיימת גם למידה באמצעות רובוטים במסגרות לא פורמליות כתחרויות. שוררת תמימות דעים שהפעילויות הללו מהנות, אבל נשאלת השאלה: האם הפעילויות ברובוטיקה מעודדות לימוד מו"ט? שאלה נוספת היא מהי דעתם של המורים: האם הם סבורים שהפעילויות ברובוטיקה מעודדות בחירת מקצועות מו"ט בתיכון? תלמידים בגיל חטיבת הביניים כבר מתחילים לעצב את החלטותיהם בקשר לעתיד, לכן המחקר שלנו התמקד בהם. אוכלוסיית המחקר הורכבה משתי קבוצות: (1) הלומדים באמצעות רובוטים במסגרת עמ"ט, ו- (2) המשתתפים בתחרות רובוטיקה מחוץ לשעות הלימוד הרגילות. כדי לבחון את שאלת המחקר השנייה שלנו פנינו לקבוצה של עשרה מורים המלמדים את תלמידי שתי הקבוצות. בשלב הראשון רצינו לנבא את כוונותיהם של תלמידי חטיבת הביניים ללמוד מו"ט בתיכון. השתמשנו בשיטת המחקר theory of planned behavior מתחום הפסיכולוגיה החברתית. לפי שיטה זו, מפתחים שאלון שמבוסס על תצפיות וראיונות עם התלמידים ומוריהם. מטרות השאלון הן: (1) לחשוף את עמדות התלמידים כלפי בחירת מקצועות מו"ט בתיכון; (2) לבחון את תחושת השליטה של התלמידים – כלומר באיזו מידה הם מרגישים שהבחירה שלהם חופשית ולא נקבעת בידי אחרים (כמו בית-הספר והמורים או ההורים); (3) לבחון מהי מידת השפעת הסביבה (הורים ומורים) עליהם. את השאלונים שלחנו לבתי הספר, והוחזרו 350 שאלונים מלאים, מהם ניתחנו 106. מניתוח השאלונים עולה כי התלמידים חושבים שלעסוק במדע זו הצלחה בחיים. יתרה מכך, התלמידים מאמינים כי גם הוריהם ומוריהם, שדעתם חשובה לתלמידים מאוד, חושבים כך. אך התאכזבנו מעט לגלות שעמדותיהם כלפי מו"ט אינן ניתנות לאפיון חיובי או שלילי. תחושת המסוגלות של התלמידים לגבי יכולתם לבחור מקצועות מדעיים ולהצליח בהם בתיכון גבוהה מאוד. תוצאות ניתוח כוונותיהם לבחור מקצוע מו"ט בתיכון מעודדות באופן מיוחד. הנתונים המספריים מראים כי לפני שהחלה תכנית הרובוטיקה נבחנו במקצועות מדעיים רק 10% מהתלמידים בתיכון ובשנים האחרונות, מאז שהתוכנית מופעלת, עלה האחוז ל-18%. הרישום לכיתות עמ"ט הכפיל עצמו והוא זהה לרישום לכיתות מופ"ת (מסלול נוסף לעידוד מדעים). המורים שותפים לדעה כי רובוטיקה מעודדת בחירה של מו"ט. התלמידים ציינו בראיונות שלהם כי הרובוטים איפשרו להם לטעות ולנסות לתקן את הטעויות שלהם – הם למדו מטעויות, וזאת תוצאה שהושגה רק עקב לימודי הרובוטיקה. אנחנו מאמינים כי כוח השפעתם של הרובוטים טמון בהיותם קרובים לעולם המשחקים המוכר לתלמידים, במסגרתו ניסוי וטעייה הם נורמה. כך מקטינים הרובוטים את תחושת אי-הנוחות שמעוררת האופציה ללמוד מקצועות מדע וטכנולוגיה, ובהתאם לכך מפחיתים את הנטייה להימנע מבחירתם. הרובוטים מעניקים למידה מוחשית, בניגוד למציאות הווירטואלית שמספקים סימולציות, מצגות, סרטונים ותרגילים. תוצאות המחקר מספקות ראיות המצדיקות את ההשקעה בלימודי הרובוטיקה. המחקר בוצע על ידי ד"ר רונית בן-בסט לוי.

פורסם בתאריך - 10-אפריל-2019 - התכנים נכונים ליום הפרסום

מילות מפתח

רובוטיקה
עתודה מדעית טכנולוגית
theory of planned behavior
First LEGO League competition
עמדות כפלי למידת STEM
פורסם בתאריך - 10-אפריל-2019 - התכנים נכונים ליום הפרסום