מחקר בגובה העיניים
מחקר בגובה העיניים
עובדות ומספרים


החלטות תזמון והשפעתן על מערכות שירות
מחקר זה נעזר במודלים של תורת המשחקים לצורך ניתוח החלטות תזמון של משתמשים במערכות שירות שבהן העומס וההמתנה מהווים גורם חשוב. מטרתנו הייתה לבחון את השפעתן של החלטות המשתמשים השונים המעוניינים בטובתם שלהם, כגון לקוח הבוחר את הזמן המיטבי עבורו להצטרפות לתור, על כלל ביצועי המערכת
מה משותף למנהלי קרנות, אמני סטנד-אפ ונהגים המבקשים להימנע מהפקקים בכבישים ? תזמון. אכן, תזמון הוא הכל. אנו נדרשים להחליט מתי לצאת מהבית כדי להימנע מעומס תנועה, מתי להזמין טיסה כדי לזכות במחיר נמוך, ומתי להצטרף לתור כדי למזער את זמן ההמתנה. בכל המקרים המוזכרים התוצאה הצפויה תלויה גם בהחלטות התזמון של המשתמשים או הלקוחות האחרים, שגם הם עומדים בפני החלטה דומה, כאשר מטרתם הינה להיטיב עם רווחתם שלהם. בעיות החלטה עם ניגודים מעין אלה מתוארות על ידי מודלים מתורת המשחקים. פתרונן מוגדר על ידי מושג שיווי המשקל שהותווה על ידי ג'ון נאש. בשיווי משקל, אף אחד מהמשתתפים אינו יכול להרוויח על ידי סטייה חד-צדדית מההחלטה שהותוותה עבורו. המחקר הזה עסק במודלים של תורת המשחקים המשמשים לניתוח החלטות תזמון של משתמשים (לקוחות) במערכות שירות שבהן העומס ומשך ההמתנה מהווים גורם חשוב. מטרתנו הייתה לפתח מודלים יעילים עבור מקבל ההחלטות הבודד המתמודד עם בעיה כזו, לחקור את ביצועי המערכת הכוללים נובעת מהחלטות המשתמשים, ולהציע אמצעים לשיפור התועלת החברתית של כלל המשתמשים במערכות אלו. במסגרת מחקר זה הוגדרו באופן מתמטי מדוקדק מספר מודלים מקוריים של החלטות תזמון במערכות שירות. לכל מודל פותח פתרון שיווי המשקל ונחקרו תכונותיו. כך למשל, התבוננו במודל שבו לעלות ההמתנה של הלקוח, התלויה בזמן שבו מתקבל השירות, נוספת עלות התלויה בסדר קבלת השירות. דוגמה נוספת היא החלטות התזמון של משתמשים העומדים לפרסם מודעה במדיום פרסום משותף כגון יד2 או Craigslist ומבקשים להשיג חשיפה מרבית. בכל מקרה נחקרה היעילות החברתית של המערכת המתקבלת ביחס למערכת שבה גורם מרכזי שולט בכל ההחלטות, ונבחנו אמצעים להגדלת יעילות זו. מעבר למודלים הספציפיים שנדונו במחקר זה, מסקנה עיקרית היא כי הגישה המותווית לניתוח בעיות תזמון במערכות שירות מרובות-משתמשים היא פורה, וניתנת ליישום פעם אחר פעם על ידי חוקרים אשר יטפלו בבעיות דומות בעתיד.