מחקר בגובה העיניים

מחקר בגובה העיניים

מפעל ייחודי של הקרן הלאומית למדע שמטרתו להנגיש את הישגי המחקרים הממומנים על ידה לציבור הרחב.

עובדות ומספרים

< חזרה למחקרים
ד"ר יגאל צ'רני
גיאוגרפיה ולימודי סביבה
אוניברסיטת חיפה
פרופ' ערן רזין
גיאוגרפיה
האוניברסיטה העברית, קמפוס הר הצופים
מדעי החברה
תקופת המחקר
2011-2014

האם ישראל היא מדינת מטרופולין?

המחקר בדק אם האזורים המטרופוליניים בישראל מתמזגים לאזור אורבני אחד, שתל אביב נמצאת בליבו, הכולל את רוב רובה של המדינה, או שאזורים מטרופוליניים משניים – ירושלים, חיפה ובאר שבע – מתחזקים כמוקדים אוטונומיים של פעילות כלכלית

נכתב ע''י יגאל צ'רני, 15 אוק 2015

אזורים עירוניים ומטרופוליניים נמצאים במצב של צמיחה והתרחבות מתמדת הן בשטחם והן בגודל אוכלוסייתם. תהליכי צמיחה אלה יוצרים מרחבים עירוניים גדולים הכוללים בתוכם שיעור גדול של האוכלוסייה והפעילות הכלכלית. דוגמאות בולטות בעולם הן המגלופוליס של צפון-מזרח ארה"ב הכולל את האזור המשתרע מבוסטון ועד לוושינגטון בירת ארה"ב ודלתת נהר הפנינים בדרום סין הכוללת את הונג קונג והערים סביבה. לדעת חוקרים רבים, אזורים אלה הם מנועי הצמיחה הכלכליים של האנושות. מטרת המחקר הייתה לבחון אם הדינמיקה המטרופולינית בישראל משמרת את הצמיחה הנפרדת של כל מטרופולין או שאנו עדים להתגבשות של מטרופולין-על הכולל את רוב שטחה של המדינה ("מדינת מטרופולין"). במילים אחרות, האם האזורים המטרופוליניים מתמזגים לאזור אורבני יחיד, שתל אביב בליבו, או שאזורים מטרופוליניים משניים – ירושלים, חיפה ובאר שבע – מתחזקים כמוקדים אוטונומיים של פעילות כלכלית. המחקר עשה שימוש בנתוני מפקדי האוכלוסין של 1995 ו-2008. בנוסף לכך, נעשה שימוש בנתוני מיקום של טלפונים סלולאריים המצביעים על ההתנהגות המרחבית של המשתמשים בהם. כמו כן נבחנה היקפה של היוממות (נסיעה יומיומית מהבית למקום העבודה) למרחקים ארוכים (למעלה משעה לכל כיוון) ונבדקו מקומות המגורים של אנשי הסגל במוסדות להשכלה גבוהה בישראל כדוגמה לקבוצת אוכלוסייה שעשויה לבצע יוממות למרחקים ארוכים. הממצאים מצביעים על כך שהדומיננטיות של מטרופולין תל אביב הולכת וגדלה ותל אביב מאפילה יותר ויותר על המוקדים המטרופוליניים המשניים, במידה רבה בגלל היותה של ישראל "מדינת אי" שגבולותיה סגורים. ואולם ישראל עדיין אינה מדינת מטרופולין. אזור מטרופוליני רציף הכולל את רובה של המדינה טרם נוצר למרות שטחה המצומצם של ישראל, תשתיות תחבורה משופרות, צמיחה דמוגרפית וכלכלית והדומיננטיות הגדלה של תל אביב כמוקד תעסוקה. השיפור בתשתית התחבורתית אמנם תרם לצמיחת תופעת היוממות למרחקים ארוכים אך זו רלוונטית רק לחלק קטן מכלל המועסקים. באשר לאנשי הסגל במוסדות להשכלה גבוהה – שיעור גדול של אנשי סגל במוסדות הממוקמים מחוץ למטרופולין תל אביב, כולל אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת בן-גוריון ומכללת ספיר, אינו מתגורר באזור בו ממוקם המוסד. קיים כוח משיכה גדל של אנשי סגל אקדמי, שאינם נדרשים לנוכחות יומיומית בשעות קבועות במקומות עבודתם, למטרופולין תל אביב, בהשוואה לאנשי הסגל המינהלי שרובם המוחלט מתגורר בקרבת המוסד שבו הם מועסקים. ישראל עדין איננה מדינת מטרופולין והציפיות לפתרון בעיות התעסוקה של אזורי הפריפריה על ידי השקעות בתחבורה שיקרבו אותה להזדמנויות התעסוקה במטרופולינים הן מופרזות. מנגד, היותה של ישראל "מדינת אי" מחייבת מאמצים בלתי פוסקים לפעול בניגוד לכוחות השוק, כדי לפתח תעסוקה ושירותים איכותיים באזורי הפריפריה, כאשר התמקדות בעיקר בפיתוח מגורים רק תעצים את חולשתה.

פורסם בתאריך - 25-פברואר-2019 - התכנים נכונים ליום הפרסום

מילות מפתח

Israel
metropolitan areas
urban dynamics
commuting
mobile-phone tracking data
אזורים מטרופוליניים
דינמיקה עירונית
יוממות
שיטות איתור מתקדמות
ישראל
פורסם בתאריך - 25-פברואר-2019 - התכנים נכונים ליום הפרסום